Ambassadeurs in de spotlights
Op 25 november 2024 sloten 15 organisaties zich aan als #impact-ambassadeur. Ambassadeurs Geke en Jeffrey delen waarom zij meedoen.
Geke van der Veen en Jeffrey Rauwerda zijn twee ambassadeurs van het eerste uur. Geke werkt bij Stichting TeamAlert als adviseur en contactpersoon voor organisaties in Zuid-Holland. Jeffrey is projectleider en contactpersoon bij Responsible Young Drivers. Hoewel ze voor verschillende organisatie werken, delen ze hun missie: zorgen voor 0 verkeersslachtoffers onder jongeren.
Hoe kijken jullie aan tegen de samenwerking binnen het ambassadeursnetwerk van #impact?
Geke: "Ik ben blij met dit initiatief en erg enthousiast over het partnerschap. We hebben hetzelfde doel voor ogen, en juist door onze krachten te bundelen, samen te brainstormen en kennis te delen, kunnen we veel effectiever zijn."
Jeffrey: "We zijn partners, geen concurrenten. Daarom werken we de laatste tijd steeds meer samen. Samen staan we sterker, dus een netwerk is cruciaal. Het probleem van verkeersonveiligheid onder jongeren is namelijk groot."
De laatste jaren is er een toename in het aantal slachtoffers op e-bikes en fatbikes. Herkennen jullie deze trend?
Jeffrey: “Jazeker. Je leest nu veel over ongelukken met fatbikes en e-bikes in de media. De landelijke overheid heeft onlangs ook een campagne gelanceerd rondom het opvoeren van fatbikes. Het is voor anderen in het verkeer namelijk heel lastig om de snelheid van een fatbike goed in te schatten. Juist voor de jonge e-bike en fatbikerijders hebben we de interventie ‘E-bike Parcours’ opgezet waarin jongeren kunnen trainen. Daarnaast werken we op dit moment aan een simulator voor de e-bike. Ik verwacht dat we de simulator in de loop van 2025 klaar hebben om in te zetten.”
Geke: “Het probleem van de e-bikes en fatbikes is ook voor ons heel herkenbaar. TeamAlert publiceerde dit jaar een factsheet over dit onderwerp. Hierin werd duidelijk dat de meerderheid van de jongeren die wel eens op een elektrische fiets of fatbike rijdt, risicovol gedrag vertoont in het verkeer. Zo rijdt 15% van de e-bikers en 42% van de fatbikers op een opgevoerde fiets. Opvallend genoeg vindt ruim de helft van de jongeren die weleens op een fatbike rijdt, dat het invoeren van een leeftijdsgrens van 16 jaar voor de fatbike de verkeersveiligheid kan verbeteren.”
Welke andere verkeersrisico’s zijn er voor jongeren?
Geke: “Veel jongeren bezoeken evenementen die te maken hebben met auto’s, zoals carmeetings en straatraces. Hier testen ze niet alleen de mogelijkheden van hun auto’s, maar ook hun eigen grenzen. Helaas overschatten veel jongeren hun vaardigheden en onderschatten ze de risico’s van gevaarlijk rijgedrag.
Verder zien we dat veel jongeren fietsen met noise-cancelling koptelefoons. Dit is riskant omdat je daardoor belangrijke verkeersgeluiden mist. Uit ons onderzoek blijkt dat de meeste jongeren onderweg muziek luisteren, vaak met twee oordopjes in. Slechts een kwart kiest bewust voor slechts één oordopje.”
Jeffrey: “We zien ook dat het aantal boetes voor rijden onder invloed onder jongeren is toegenomen. En nog belangrijker: het aantal ongevallen als gevolg van rijden onder invloed onder jongeren is fors. Daarnaast neem de verslaving aan de smartphone toe, met alle gevolgen van dien voor het gebruik ervan in het verkeer.”
Geke: “Klopt! Een derde van de jongeren op een (elektrische) fiets of scooter gebruikt hun telefoon tijdens het rijden. Een andere risicofactor is de invloed van sociale media. Influencers spelen een grote rol in het leven van jongeren. Wanneer een influencer onveilig verkeersgedrag vertoont en dit wordt online zichtbaar, kan dit een negatief effect hebben op het gedrag van hun jonge volgers.”
Jullie richten je niet alleen op jongeren, maar ook hun ouders. Hoe pakken jullie dat aan?
Jeffrey: “Bij sommige interventies delen we vouchers uit met de titel ‘De rollen omgedraaid’, waarin we een link leggen met ouders of verzorgers. Een voorbeeld is de voucher om het gesprek tussen de jongere en de ouders te starten over het thema afleiding en de MONO-campagne. De jongere geeft hierin de ouder een tip om MONO te rijden. Zo stimuleren we het contact tussen jongere en ouder op een positieve manier.”
Geke: “De meeste ouders denken dat hun rol als opvoeder erop zit als hun kinderen boven een bepaalde leeftijd zijn. Maar toen we jongeren in een onderzoek vroegen naar hun verwachtingen, bleek dat zij de actieve betrokkenheid van hun ouders wel degelijk verwachten. We vinden ouderbetrokkenheid belangrijk. Daarom sturen we scholen altijd een kort bericht over de gastles, dat ze kunnen delen met ouders.”
Welke wens hebben jullie voor het ambassadeursnetwerk van #impact?
Geke: “Ik zie veel kansen voor nieuwe ambassadeurs; denk bijvoorbeeld aan bioscopen. Daarnaast hoop ik dat veel ambassadeurs de beschikbare interventies van #impact inzetten, er worden zoveel leuke activiteiten georganiseerd!
Jeffrey: “Ik hoop dat we elkaar versterken als collega’s. We gaan vol vuur voor dat ene doel: 0 slachtoffers onder jongeren in het verkeer!”
Ook een activiteit van #impact boeken?
In de toolkit van #impact staan diverse interventies van TeamAlert en Responsible Young Drivers. Neem contact op met:
- Geke van der Veen, geke@teamalert.nl
- Jeffrey Rauwerda en zijn collega’s, via info@RYD.nl
Wil je meer weten over de mogelijkheden van interventies in jouw regio in Zuid-Holland of er een aanvragen? Mail projectleider Ada Aalbrecht via impact@rovzh.nl