Logo #impact, naar de homepage
Zoeken

Bureau Leefstijl werkt al jaren in het mbo met als belangrijkste missie jongeren te helpen hun identiteit te ontwikkelen en eigen keuzes te maken, ook in het verkeer. Met de zeven medewerkers voeren ze twee verschillende interventies uit op het gebied van verkeer: de gastles ‘Alcohol en Drugs in het verkeer’ en de gastles ‘Social Media in het verkeer’.  

We praten met Miranda Kleijweg – de Groote, eigenaar van het bureau en ambassadeur van #impact.

 

Wat komt er aan de orde in de lessen?

Miranda: ’We starten altijd met een gesprek rond de eigen identiteit van de jongeren, en nodigen hen uit stil te staan bij de vragen ‘Wie ben ik, wat wil ik’? Zodat ze leren eigen keuzes te maken, ook in het verkeer. We geven informatie over de risico’s van rijden onder invloed of afleiding door de mobiele telefoon. In het lesonderdeel rond alcohol en verkeer komen onderwerpen als indrinken, binge-drinken en comazuipen aan de orde, en laten we jongeren met een alcoholbril ervaren wat alcohol met je waarneming en motoriek doet.  Als de school het goed vindt brengen we ook een drugskoffer mee, en praten met de jongeren over de werking en  de risico’s van de verschillende soorten drugs. Zelfreflectie loopt altijd als een rode draad door de lessen. De vraag is telkens: Wat doe jij? Wat vind jij ervan? We bespreken ook de vraag wat je kunt doen om veilig te blijven, zodat de jongeren praktische handelingsperspectieven meekrijgen. En iedere les sluiten we af met een afspraak waarin de jongeren samen vastleggen hoe ze ervoor gaan zorgen veilig te blijven in het verkeer’.

 

Hoe gaat het eigenlijk met jongeren anno 2025?

Miranda: ‘Wij zien sinds corona veel eenzaamheid. Het is alsof jongeren zijn verleerd hoe je persoonlijk, face-to-face met elkaar praat. Ook hebben meer jongeren sinds corona te maken met problemen thuis. Jongeren lijken meer met schaamte te kampen. Ze moeten zich weer leren uiten. We proberen tijdens onze lessen te luisteren naar de jongeren, en hen een veilige omgeving te bieden, zodat ze durven zeggen wat ze denken of voelen.

Juist in het mbo zien we een toegenomen gebruik van social media als manier om contact te maken en te onderhouden. Social media, die ook in het verkeer ‘aan’ blijven staan: instagrammen achter het stuur, bijvoorbeeld. Een dagelijkse schermtijd van zes tot negen uur is geen uitzondering.

We merken ook, dat vooral jongens minder fijne gevoelens overschreeuwen door heel stoer gedrag. Dat heeft ook zijn effect op gedrag in het verkeer, natuurlijk’.

 

Hoe staan mbo-scholen tegenover de lessen?

‘We zien een toename in het aantal aanvragen voor de lessen. Het lijkt erop, dat scholen elkaar informeren over de lessen, mond-op-mond reclame dus. En de lessen passen goed in het thema Burgerschap, dat op alle opleidingen een belangrijk is’, zegt Miranda.

 

Waar zie jij kansen buiten het mbo?

‘Een voorbeeld is om jongeren te ontmoeten bij bijvoorbeeld sportverenigingen. Veel sportverenigingen nemen ook hun verantwoordelijkheid voor hun leden. Als we dan een leuke middag of avond kunnen organiseren met de vereniging, kan dat leuk én nuttig zijn. Waar we ook ervaring mee hebben is om samen te werken met jongerenorganisaties die jeugdavonden organiseren’.

 

Wat is jouw grootste wens?

(zonder aarzeling): ‘Dat volwassenen jongeren weer gaan zien staan, en oprecht naar hen luisteren. Hen waarderen, in plaats van hen met een minachtende ondertoon ‘Gen-Z’ te noemen en in een negatief daglicht te stellen. Laat hen merken, dat ze worden gewaardeerd en dat hun mening of gevoel telt. Daar begint alles mee!

Daarnaast heb ik nog een oproep aan ouders: Praat met je kind! Want echt, hij of zij kijkt en luistert nog naar je, ook op de leeftijd van 16+. Ook al denk je misschien van niet’.

De gastles van Bureau Leefstijl boeken? Vul dit formulier in.

 

Foto: Bureau Leefstijl